BURKHARD BEINS/DIRK MARWEDEL/MICHAEL VORFELD: Misiiki - REVIEWS

Just how far out on the limb of extended technique can you crawl without falling off the instrumental tree? Pretty dang far, if you ask percussionists Burkhard Beins and Michael Vorfeld (both also credited with "string instruments") and "extended" saxophonist Dirk Marwedel. Beins is the best known of these three players, having graced some of the finest improv records of the last several years (in particular his partnerships with Andrea Neumann, Phosphor, Perlonex, and Keith Rowe), but each of the other players is a comer. They specialize not so much in the lightning-fast staccato style of the 70s British or German trio as in the minimalist spittle-and-thud approach of contemporary post-AMM improvisors. Recorded three years ago in Berlin, there are eight compact improvisations in just under 50 minutes. Most are highly restrained, with a muffled saxophone squawk merging with rubbed drum head or stroked cymbal or some similar move. It´s a music of inference and gesture rather than declamation. Beins is the guiding figure here, and significantly his playing has less to do with conventional understandings of momentum (even of the highly abstracted sort one hears from, say, Paul Lovens) than it does with shaping, the spontaneous construction of percussive frames through which players and listeners alike approach the music. Often the three strive to generate long, looping tones that blend into one multiphonic noise ("Chaar" and the long opening track exemplify this approach). Elsewhere , as on "Tune", they dabble in miniatures, briefly exploring the conjunction between the sounds of dripping water and a foghorn. At times they resort to somewhat conventional gestures - a thudding bass drum or low tom, or perhaps a grainy sax tone - but in the general context of sparseness and extreme abstraction, these resonate with a strange power. Charming when it´s at its most guttural and gurgling, ominous when most tonal, this is fine stuff.
- Jason Bivins, Signal To Noise -

On the same label and also a trio improvisation is a CD by Burkhard Beins, who plays percussion and string instruments, Dirk Marwedel on extended saxophone and Micheal Vorfeld on percussion and string instruments. Their trio improvisations were already recorded in 2001 and display a great sense of sensibility. They carefully work their instruments and it's hoovering on the edge of silence at times, but it never leaps into a real onkyo workout. There is much to enjoy here, with bows on strings providing a kinder backdrop of drone like sounds and the sustained saxophone playing a likewise solo on top. Small percussive elements are added, like bells and other small objects are the real solo players - no wonder when you have two percussion players around. Things sizzle and crack and there are moments here which sound almost microsound like, but rooted in a firm improvisation background. These chums know what they are doing. A disc of great care and concentration and those who listen with likewise concentration will be rewarded.
- Vital Weekly -

Ein Trio mit zwei Berliner Perkussionisten und einem Wiesbadener Saxophonisten, mit den anderen Musikern verbunden durch ihre Ästhetik des Geräuschs, der Feinarbeit mit Nuancen, des sich fließend entwickelnden Klangs. Leise, zarte Geräusche charakterisieren das Trio. Das von Knarzen, Schaben und Bogenstreichen geprägte Spiel Burkhard Beins und Michael Vorfelds mischt sich mit den erweiterten Saxophonklängen Dirk Marwedels, der nur selten einen herkömmlichen Saxophonton zu Gehör bringt. Auch ihn interessieren vielmehr die Möglichkeiten der Präparation, des Spiels mit Luft, Wasser, mit zusätzlichen Schläuchen oder anderen Mundstücken. Zunehmende Fließdichte muss dabei nicht automatisch einen extatisch lauten Ausbruch zur Folge haben. Die drei Musiker präsentieren höchste Intensität der leisen Art. Dem organischen Wachsen stehen dabei durchaus auch kontrapunktische Einwürfe gegenüber. Bewertung: sehr gut
- Nina Polaschegg, NMZ -

Bei Misiiki (Rossbin Production, RS013), schon im November 2001 eingespielt, begegnet man Beins im freien Zusammenspiel mit seinem Berliner Percussionkollegen MICHAEL VORFELD, der sein Instrumentarium ebenfalls um Strings erweitert, und dem Wiesbadener DIRK MARWEDEL. Vorfeld, auch Fotograf und Filmemacher und einst aktiv mit dem Heinrich Mucken-Projekt, vexiert zwischen akustischen und visuellen Ästhetiken (Leuchtstoff, Glüh-Lampe). Marwedel ist mit seinem "erweiterten" Saxophon seit Mitte der 80er ein Aktivist der lokalen Improszene, als Mitbegründer des HumaNoise congress, bei XTRAX und im Trio WIE?! zusammen mit Ulrich Philipp, wirkt darüber hinaus aber auch im DOMINO-Orchestra des Eidgenossen Markus Eichenberger mit. Dass ihn gerade Saitenklänge reizen, zeigen sein Duo mit der Schweizer Violaspielerin Charlotte Hug und das Trio SALPINX mit der Cellistin Sue Schlotte. Von den acht Anläufen von Misiiki, einige nur gut 2-minütig wie "tune" und "nana", während sich gleich der Auftakt "moja" über 14 Minuten hinstreckt, bewegt sich der weitaus größere Teil im Schwellenbereich der Diskretion, in der Mikrowelt der Bruit secrets. Flache Drones und granulare Pointillismen lassen manchmal am strikten unplugged der Geräuscherzeugung zweifeln. Es zirpt und sirrt liliputanisch und Marwedel ist gerade noch am feinen Fiepen und Schlürfen von Spucke als Nichtperkussionist zu identifizieren. Die beiden Perkussionisten hantieren mikrochirurgisch mit vorsichtigen Schraffuren und metallischen Graffitis, mit Glöckchen, Nadeln und Ketten, immer fingerspitz fasziniert vom Farbspektrum zwischen Geräusch und Klang, Obertönen und Nachhall. "Schist" ist dann der rare Moment, bei dem klirrende, dröhnende Klangballungen maximal aufrauschen. Ob das dann in der triointernen Humorskala schon als halber (Fa)-Schismus gilt? Wieviel hier dem kreativen Hören überlassen bleibt und wieviel bloße Aura zählt, macht ein Review deutlich mit der Spekulation: "Maybe if one listens to the disc ... imagining it as a lost Parker/Lovens/Lytton experiment, the rewards would be more forthcoming."
-Rigobert Dittmann / Bad Alchemy -

Burkhard Beins es un percusionista de quien se habla en la nueva ola de improvisación, y una de las razones para merecerlo ha sido el posicionamiento diferente que viene adoptando en el desempeño de sus funciones instrumentales. En todo lo que escuché con su intervención, no hay presupuestos de desempeño rítmico, sino trabajo de texturas y de construcción, por más efímeros que sus edificios parezcan, entre el levantamiento de sus paredes y la metamorfosis creativa / destructiva que luego se continúa, antes incluso que se coloque el tejado. Y no solo: con Beins, el dominio de la percusión se amplía y para evidenciarlo he aquí, en este Misiiki, él añade a su "setup" una serie de cordófonos, a semejanza, además, del menos conocido e igualmente percusionista Michael Vorfeld, que aquí lo secunda. Manipulación de tonalidades (microtonos, notas, atonalismo se van sucediendo en consonancia a circunstancias) y creación de "drones" y armónicos (utilizando arcos, por ejemplo) hacen parte de su gramática, lo que no es muy habitual con quien tiene a su menester, eso que nos hace acordarnos de Eddie Prévost. El tercer elemento de esta formación, Dirk Marwedel, está indicado como tocando un saxofón "extensivo" aludiendo a las técnicas poco convencionales que utiliza (y es natural que pensemos en John Butcher, con la diferencia de que Marwedel nunca articula nada que se parezca a un fraseado). Una versión totalmente acústica (excepto los micrófonos de captación, claro) de la actual improvisación electroacústica, aunque una vez más, pero con especial esmero, confirmando que se va haciendo, de hecho, una música concreta improvisada, no obstante la aparente contradicción hace que se vean sólo las cosas desde el punto de vista de la concreta o desde el punto de vista de la improvisada. Lo que encontramos a lo largo de estas piezas ya no son, obviamente, los estudios para puertas y convoyes que Schaeffer desarrolló en cinta, sino se trata, y no lo digo en sentido figurado, de estudios concretistas para tambor, platillos y "feedback" de saxofón, tocados en tiempo real. Ejemplar... .
-Rui Eduardo Paes, Oro Molido -

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